Att starta en framgångsrik e-handel är inget man gör över en natt – det krävs såväl planering som kreativitet, och är det någon som har bra råd att ge kring detta så är det Fyndiqs medgrundare Fredrik Norberg.
Visst är det inte alla som lockas av e-handel, men ett steg ut på den digitaliserade marknaden kan verkligen ge ett lyft i försäljningen – om man gör det på rätt sätt vill säga. Och någon som har stenkoll på just detta område är Fredrik Norberg som tillsammans med några vänner startade den nu superframgångsrika marknadsplatsen Fyndiq, så om det är någons goda råd man ska lyssna på så är det hans råd. Till tidningen Västerbottens-Kuriren råder han bland annat alla som vill starta e-handel är att börja med att räkna ut vad det kommer kosta dig att sälja den produkt du vill lägga ut på marknaden såsom inköpskostnader, hur mycket produkten kostar att lagerhålla och hur mycket det kostar att skicka produkten till kund. Sedan påpekar han att man heller inte ska glömma kostnader för bilder på produkten, produkttext, vad produkten kostar att marknadsföra och hur hög returgrad din produkt kan väntas ha. Det kostar nämligen mer än vad man tror, och därför krävs det att man har god koll på vilken budget man har att röra sig med – för det är inget svårt att starta upp handeln i sig, vad som är svårt är att generera lönsamhet.
Ett annat tips som Norberg delar med sig av är vikten av att testa sig fram innan man satsar fullhjärtat. Till exempel säger han att ett vanligt misstag som många nya e-handlare gör är att de bara köper in produkter de själv vill ha och därav missar en stor del av en potentiell kundgrupp. Hans råd är därför att köpa in olika saker men i mindre skala för att se vart lönsamheten ligger och sedan gå vidare därifrån – utan satsa för mycket på en gång och därmed riskera att förlora större. Lägg sedan fokus på att skapa en trygg plats för kunden att handla på med bra priser, bra erbjudanden, snabba leveranser och kunnig kundtjänst så att kunden får en bra köpupplevelse, och glöm heller inte att skapa ett enkelt och tryggt sätt för kunderna att betala på.