E-mail: info@inrega.se

Tappa inte dina medarbetare

Som arbetsgivare är det inte bara att anställa medarbetare och hoppas att allt går bra och att dessa gör ett bra jobb – som arbetsgivare måste man också se till att sina anställda vill stanna kvar på företaget.

Att få jobbet är ingen garanti för att stanna på arbetsplatsen, det är ett som är säkert och speciellt som arbetsmarknaden fullkomligt skriker efter kompetens på vissa branschområden. Därför är det extra viktigt att som chef och arbetsgivare försöka få sina anställda att vilja stanna kvar på företaget. Men hur ska man lyckas göra detta då? Det är något som tidningen Driva Eget delar med sig av sina bästa tips på hur man som arbetsgivare kan göra.

Så behåller du dina medarbetare

  • Glada människor som kramasVad är viktigt? Fråga dina medarbetare och ta reda på vad för saker och ting som de sätter värde i på en arbetsplats och se hur du som arbetsgivare kan dra detta vidare. Enligt en undersökning är dock en fingervisning om vad som är viktigt dessa punkter: Utveckling, återkoppling, inflytande, tillgång till information och att ha en rättvis ledare som även är en bra förebild med mera.
  • Var öppen för förändringar – se till att de yrkesroller du erbjuder är meningsfulla med tydliga utvecklingsplaner för vidareutveckling.
  • Är du en tydlig ledare? Dina anställda vill ha en chef som är tydlig ger stöd genom handling och som samtidigt ser till att det finns goda möjligheter för varje anställd att ha förutsättningar för personlig utveckling.
  • Får dina anställda flexibilitet i sina roller? Frihet under ansvar är mantrat som allt fler anställda efterfrågar vilket i princip innebär att du som arbetsgivare och chef måste låta dig själv lita på att dina anställda gör sitt arbete utan att du, som man gjorde förr i tiden, händer över deras axel dagarna i ända och pekar med pekpinnen vad och hur de ska sköta sitt arbete.
  • Betyder detta att alla ska ha skyhöga löner också? Nej det gör det absolut inte. Idag värderas arbetets karaktär och allt runt omkring högre än en fet lönecheck varje månad så om dina anställda trivs på jobbet och har en fullvärdig arbetsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter är lönen faktiskt inte det viktigaste. Självklart innebär det inte att en anställd inte ska ha god lön alls, självklart ska medarbetaren yrkeskunskaper lysa igenom på lönen, men lönen betyder inte allt för att få en medarbetare att stanna kvar.

Låter ovanstående punkter rimliga? Följer du tipsen kommer du garanterat ha mycket enklare för att hålla dina medarbetare kvar på arbetsplatsen istället för att de skulle vilja söka sig vidare.

  • Konverteringsoptimering – en lönsam affär
    Konverteringsoptimering – en lönsam affär
    Hur väl tar företagen egentligen hand om all den trafik som de får in på hemsidorna? Och vad ska man tänka på för att få till en lönsam affär?
  • Få fler kunder online
    Få fler kunder online
    Mycket av dagens handel sker på internet, men varför då? Det korta svaret är dess fördelar för kunderna – så om du funderar på att starta en e-handel, se till att ha kundfokus!
  • Dropshipping
    Dropshipping
    En teknik som man e-handlare kan använda sig av, för att slippa betala lagerkostnader för de varor man säljer, är dropshipping. Detta innebär att man som e-handlare inte har något lager. Istället fungerar man som en sorts affiliate, men för fysiska varor.