E-mail: info@inrega.se

Mathandeln växer på nätet

E-handeln ökar ständigt och en marknad som fullkomligt exploderat på nätet den senaste tiden är den för livsmedel. De stora matvaruaktörerna satsar stort och förhoppningarna från företagen är att gå med stor vinst de kommande åren. Samtidigt kommer ständigt nya aktörer, och har man viljan och drivet, kan man bli en utav dessa.

5611598-online-shopping

Försäljningen av mat på internet ökar kraftigt, rapporterar Dagens Nyheter. En av de största aktörerna på marknaden, Mathem, växer så mycket att de i höstas flyttade från ett gammal Willys-butik till ett helt nytt lager. 2013 ökade matförsäljningen på nätet med 38 procent, men e-handeln utgör än så länge mindre än en procent av den totala dagligvarumarknaden. Branschmänniskor tror dock att potentialen är stor och hänvisar till England där andelen är fyra procent. Än så länge har de flesta aktörer som satsat på mathandel på nätet gått med förlust, men man tror att det kommer bli en vinst till nästa år och bara öka därifrån.

Ge sig in i e-handelsbranschen

Ska man tro experterna är alltså matförsäljningen på nätet på väg uppåt. Detta på grund av att vi nu har väldigt snabba uppkopplingar på våra datorer och dessutom är vi mer vana vid e-handel och är beredda att lämna ut kortnummer och personuppgifter. Det kan alltså vara tid att ge sig in i branschen och börja sälja produkter på nätet. Är man nybörjare vad gäller försäljning på nätet finns många företag som kan hjälpa med bra plattformar till exempel. Man kan starta upp sin e-handel med Magento från företaget Vaimo. Vill man veta mer om företaget kan man klicka sig in på deras Facebooksida.

Bra plattform och trafik

Vill man starta en webbutik gäller det som sagt att börja med att hitta en bra plattform. När man väl kommit igång med sin butik gäller det även att skapa trafik till sajten. Man kan exempelvis köpa trafik genom bland annat Google Adwords eller på prissajter som Prisjakt och Kelkoo. Man bör välja en kanal genom att fundera på sin målgrupp och var de vänder sig. Läs mer.

  • Konverteringsoptimering – en lönsam affär
    Konverteringsoptimering – en lönsam affär
    Hur väl tar företagen egentligen hand om all den trafik som de får in på hemsidorna? Och vad ska man tänka på för att få till en lönsam affär?
  • Få fler kunder online
    Få fler kunder online
    Mycket av dagens handel sker på internet, men varför då? Det korta svaret är dess fördelar för kunderna – så om du funderar på att starta en e-handel, se till att ha kundfokus!
  • Dropshipping
    Dropshipping
    En teknik som man e-handlare kan använda sig av, för att slippa betala lagerkostnader för de varor man säljer, är dropshipping. Detta innebär att man som e-handlare inte har något lager. Istället fungerar man som en sorts affiliate, men för fysiska varor.