E-mail: info@inrega.se

Marknadsföringsmodeller kommer och går

Marknadsföring är ett ämne som ständigt är i ropet – däremot är formerna och sätten alltid i förändring. Vad är på gång just nu och vad har spelat ut sin roll om man får tro experter som uttalar sig i frågan?

 

Något som vi skrivit om tidigare är konverteringsoptimering. Detta är något som länge varit stort på andra sidan Atlanten men som inte fått fäste i Sverige förrän de senaste 5 -10 åren. Nu börjar det dock få fäste ordentligt och det handlar om att få kunden att göra det en vill att man ska göra – på sin hemsida. Till exempel köpa den där varan eller signa upp sig på det där nyhetsbrevet.

 

Viktigt för att få igång lönsamheten och allt viktigare eftersom vi shoppar så pass mycket på nätet i dag jämfört med hur det såg ut för bara några år sedan. Det som gäller är att man som företagare tar hjälp av experter för att få igång detta, det är inte så lätt för en lekman att få igång en lukrativ konverteringsmodell på sin hemsida.

 

Har Influencer-marknadsföring gått hädan?

 

Något som kanske förvånar många är att de som låg bakom klocksuccén Daniel Wellington menar att Influencer-marknadsföring är påväg att dö bort. I ett uttalande säger en av de pionjärer som lanserade idén med just Influencer-marknadsföring att det kanske funkade år 2011 när det var nytt och fräscht, i dag är det lite annorlunda. Men varför? Julia Brorsson som det skrivs om i en artikel i Veckans Affärer menar att det är på grund av att influencers har blivit väldigt duktiga på att ta betalt men även på grund av att marknadsföringslagen har hunnit ikapp och gjort det svårt att komma undan reglementet.

 

Det verkar som om Julia har rätt. I en annan artikel i Dagens Industri går det att läsa om hur en känd YouTube-personlighet, tillika influencer och opinionsbildare, precis dömts av Patent- och marknadsdomstolen för att både på sin blogg och på sitt konto på INstagram ha publicerat reklaminlägg, utan att detta varit tillräckligt tydligt för läsare och tittare. Det som krävs är alltså att man är extremt noga med att visa på att inlägget man gör är sponsrat, att man alltså får pengar eller andra förmåner för att göra reklam. Mer om detta här.