E-mail: info@inrega.se

Lyckas med rolig och smart marknadsföring

I grund och botten handlar reklam om att nå ut med ett visst budskap. Om den ska lyckas måste den ha genomslagskraft och vara minnesvärd. Därför är ett klassiskt knep att försöka spela på känslor och hitta olika sätt att engagera människor. Nedan kommer en närmare titt på varför humor är en beprövad metod, samt några exempel på reklam som vi alla minns.

Ett av de absolut största problemen är hur reklam ska utformas för att sticka ut från mängden. Den moderna svensken är till exempel fullständigt överöst av reklam och om du inte i ett tidigt skede lyckas fånga någon form av uppmärksamhet, finns risken att tittaren klickar bort den. Samtidigt skriker precis alla varumärken efter uppmärksamhet, så vad kan du göra för att nå ut i bruset?

Fungerar rolig reklam?

Humor lyfts ofta fram som en effektiv lösning. Den kan locka till skratt och ge positiva känslor som sedan associeras med antingen varumärket, produkten eller tjänsten. Problemet är att den måste anpassas till målgruppen och gärna vara relevant för det som faktiskt ska säljas. Annars kanske folk skrattar åt marknadsföringen, men kommer inte ens ihåg vilket varumärke som står bakom den. Allt handlar heller inte om tv och internet. Du kan till exempel satsa på en rolig t shirt med tryck för att sticka ut på en mässa och ha en naturlig “icebreaker” när folk visar intresse.

En annan fördel med rolig reklam är att den blir minnesvärd. De flesta svenskar kommer säkert ihåg massvis av reklamfilmer, men visa lyckas fånga vårt intresse mer än andra. Nedan är några karaktärer som de flesta svenskar lär komma ihåg:

  • Ipren-mannen
  • Lotto-Åke
  • ICA-Stig

När de var med i roliga reklamfilmer lyckades de etsa sig fast i minnet. I efterhand är det inte helt lätt att svara på varför. En stor anledning är att de var annorlunda, lyckades skapa uppmärksamhet och hade högt underhållningsvärde. Humor har också en tendens att vara som mest effektiv när den överraskar. Ingen hade till exempel förväntat sig att en värktablett skulle ha en rolig sjungande maskot. Att tänka på är att reklamen inte får vara vilseledande, hur smart eller rolig den än är.

Fördelar med att anlita en reklambyrå

Just att ta fram ett koncept, skriva ett bra manus och dessutom nå ut till rätt målgrupp är långt ifrån enkelt. Många företagare väljer att ta hjälp av en reklambyrå som har lång erfarenhet på området. Faktum är att många av de senaste årens mest framgångsrika reklamfilmer är skapade av reklambyråer. Idag handlar allt inte om TV, utan en stor del av hemligheten är att reklamen blir viral och börjar spridas snabbt i social media. Börjar folk länka till en viss reklam på Facebook eller på YouTube, så kanske den når ut till en miljonpublik på rekordtid.

En annan fördel är att reklambyråer är duktiga på att undvika de vanligaste nybörjarmisstagen. Många tänker att “all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet” och skapar marknadsföringskampanjer som orsakar mer skada än nytta för varumärket. Risken minskar när professionella marknadsförare arbetar fram olika koncept och även testar dem på personer i målgruppen. Du kan säkerställa att ditt budskap inte feltolkas och att den humor som används fungerar. Nackdelen är att det ofta kostar en hel del, men bra, rolig och minnesvärd reklam kan bli en alldeles utomordentlig investering på lång sikt.